قتل و قصاص

مسائل حقوقی و وکالت

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

قتل و قصاص

۳ بازديد
عدم محکومیت به دیه و قصاص: طبق ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی اگر مقتول مرتکب جرم حدی شده باشد که مجازات آن سلب حیات یا کشتن مقتول باشد، در این صورت اگر کسی او را به قتل برساند قصاص و دیه قابل پرداخت نیست هچنین در ادامه به اینکه اگر قاتل در مقام دفاع مشروع مجنی علیه را به قتل برساند قصاص و دیه منتفی است اشاره دارد. مورد دیگر جایی است که قاتل همسر مقتول باشد و او را در هنگام زنا ببیند و یا اینکه مقتول قبلا مرتکب قتل شده باشد و قاتل در مقام استیفای حق به عنوای ولی دم او را به قتل برساند.
تعزیر: براساس ماده ۶۱۲ اگر قاتل شاکی نداشته باشد و یا شاکی گذشت کند و یا اینکه به هر علت قصاص نشود در صورتی که عمل او باعث اخلال در نظم جامعه شده باشد یا اینکه عدم مجازات او باعث جری شدن قاتل یا سایرین بشود قاتل به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم می شود.
 
 
برای پی بردن به مجازات جرم قتل غیر عمد نیز آن را در دو بخش مجزا بررسی می کنیم:
 
قتل غیر عمد خارج از تصادفات رانندگی:طبق ماده ۶۱۶ قانون مجازات بخش تعزیرات، مجازات قتل غیر عمد حبس از ۱ تا ۳ سال و همچنین پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم می باشد مگر اینکه خطای محض باشد. یعنی اگر خطای محض باشد حبس منتفی می باشد.
قتل غیر عمد در تصادفات رانندگی: طبق ماده ۷۱۴ قانون مجازات بخش تعزیرات، هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده وسایل نقلیه زمینی، آبی یا هوایی یا متصدی موتوری، منتهی به قتل غیرعمد شود، مرتکب به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و نیز پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.